Tasca 4 Consum responsable

“El mundo cambia con tu ejemplo, no con tu opinión.”      
Anònim.



Pregunta clave 
¿Cuáles son las consecuencias 
del exceso de consumismo? 

Contenidos
  • Aprovechamiento y futuro de los recursos naturales. Desarrollo sostenible.
  • Los tres sectores. Impacto medioambiental y aprovechamiento de recursos.
Objetivos
  • Entender la idea de “desarrollo sostenible” y sus implicaciones.
  • Entender qué es el consumo, sus mecanismos y alternativas sostenibles. El mundo de las compras y el shopping. ¿De dónde viene lo que consumimos?
  • Analizar textos que reflejen un nivel de consumo contrastado en diferentes países y sacar conclusiones.
Temporalización

Tres sesiones de 55 minutos. La primera para ; la segunda para  y una tercera sesión para la tarea individual.

Material necesario

Blog de aula, dispositivo móvil con conexión a Internet, el diario de reflexión y aprendizaje, la pantalla digital y el material escolar habitual para escribir.

Tasca treta i adaptada del REA "La economía y yo" del projecte EDIA.

INTRODUCCIÓ TEÒRICA

Quan sabem com es produeix el que consumim, hem d'examinar-nos a nosaltres mateixos com a consumidors. Comprem realment el que necessitem? Ens preocupem perquè els productes que comprem hagen estat produïts per treballadors amb bones condicions laborals? Tenim en compte quant contamina allò que consumim?... Una sèrie de preguntes que es poden resumir en una: Som consumidors responsables? Aquest vídeo ens pot ajudar a respondre aquesta pregunta.

AmartyaArgentina¿Qué es el consumo responsable?

El vídeo ens ha deixat clar que consumir-ne responsablement implica molts aspectes diferents. Això no obstant, actituds i comportaments senzills poden convertir-nos en consumidors responsables.

TASCA GRUPAL

PRIMERA PART

Primer de tot, anem a aclarir i compartir idees. Treballarem ara a partir del vídeo que hem vist (Què és el consum responsable?). Ens dividirem en equips de tres persones i farem les activitats següents:

  1. Resumir les definicions de "consum responsable" que els participants al vídeo ofereixen.
  2. Pensar i escriure com a mínim cinc frases que puguen resumir què és el consum responsable.
  3. Crear un lema que defense aquest model de consum. 
Per posar en comú el resultat de la nostra feina podem triar un company que actue de portaveu i presente les nostres respostes.


SEGONA PART

L'objectiu en aquest cas és que creem una normativa (que tots podem seguir) per convertir-nos en consumidors responsables. La nostra tasca consistirà a redactar un “decàleg per al consum responsable” per a nosaltres i tots els companys del nostre centre.

ColaBoraBoraPresentación (CC BY-SA)

Haurem de fer servir i ampliar tota la informació que ja tenim. A més, haurem de ser capaços de defensar les nostres propostes perquè formen part del decàleg de la classe. Finalment, farem la difusió del nostre decàleg dins i fora del centre educatiu: 

  • dins pegant els cartells pel centre per a que tothom s'assabente
  • fora, mitjançant la publicació d'una o més fotos del nostre decàleg al nostre compter de Instagram.

Treballarem als mateixos equips que a les activitats anteriors. Cada equip haurà d'elaborar un “decàleg per al consum responsable”. Després, els decàlegs de cada grup (amb les deu normes) s'exposaran a la classe.



TASCA INDIVIDUAL

Per ser consumidors veritablement responsables, hem de tindre en compte les grans diferències econòmiques i de qualitat de vida a nivell mundial. Per fer-ho, analitzarem els conceptes de desenvolupament i subdesenvolupament, dos termes que resumeixen situacions molt complexes de les quals hem d'estar informats.

A partir del vídeo, volem en primer lloc saber el significat de desenvolupament i subdesenvolupament humà. A continuació, debatrem per plantejar solucions a les grans diferències econòmiques entre uns països i els altres.
Treballarem ara individualment. Cadascú haurà d'elaborar un document escrit (al diari de reflexió) on responga aquestes preguntes:

  • Quines són les característiques del desenvolupament i del subdesenvolupament?
  • Quins indicadors es fan servir per mesurar el desenvolupament?
  • Què són la Renda per Càpita i el PIB?
  • Quines són les principals conseqüències de les diferències entre Nord i Sud?
  • Quines institucions ajuden al desenvolupament?
  • Quines actuacions es fan per ajudar els països subdesenvolupats?
Per cercar aquesta informació, haurem de localitzar les nostres pròpies fonts de consulta. Naturalment, tindrem Internet com un recurs fonamental, però no oblidem que podem recórrer a materials de la biblioteca o llibres de text. Fins i tot, potser coneixem persones que ens aporten informació sobre aquest tema.

AVALUACIÓ (tret directament del REA "La economía y yo" de proyecto EDIA)

¿Qué debemos conseguir?

La valoración de lo desarrollado en este tarea la vamos a realizar mediante la dos rúbricas de evaluación. Tendremos que evaluar el decálogo que hemos creado en cada equipo, la calidad de nuestro trabajo en grupo y el decálogo final creado por toda la clase.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Preguntas clave proyecto #tam