miércoles, 2 de marzo de 2022

Tarea 3 Som consumidors

“Es bonito tener dinero y cosas que puede comprar el dinero, pero también es bonito tener las cosas que el dinero no puede comprar.”      
George Horace Lorimer, periodista estadounidense.

Pregunta clave 
¿Necesito todo lo que tengo? ¿De dónde viene lo que consumimos?
¿Qué significa ser consumidor?

Contenidos
  • Entender qué es el consumo, sus mecanismos y alternativas sostenibles. El mundo de las compras y el shopping. ¿De dónde viene lo que consumimos?
  • Actividades humanas: áreas productoras del mundo.
  • Sistemas y sectores económicos. Espacios geográficos según actividad económica. Los tres sectores.
Objetivos
  • Averiguar cuál es mi percepción del dinero y su función reflexionando sobre lo que los demás dicen de él.
  • Analizar textos que reflejen un nivel de consumo contrastado en diferentes países y sacar conclusiones.
  • Analizar gráficos de barras por países donde se represente el comercio desigual y la deuda externa entre países en desarrollo y los desarrollados.

Temporalización

Tres sesiones de 55 minutos. La primera para repasar y explicar la teoría básica, visionando un vídeo sobre el que trabajar; la segunda para realizar un cartel con la técnica visual thinking que resuma la teoría y una tercera sesión para la tarea individual que consiste en hacer una lista de mis gastos en mi familia.
Material necesario

Blog de aula, dispositivo móvil con conexión a Internet, el diario de reflexión y aprendizaje, la pantalla digital y el material escolar habitual para escribir.

Tasca treta i adaptada del REA "La economía y yo" del projecte EDIA.

INTRODUCCIÓ TEÒRICA

Comprar és una de les activitats essencials de qualsevol persona. Passem molt de temps de la nostra vida a mercats, botigues, supermercats, concessionaris i centres comercials. Però... necessitem tot el que comprem? Som dels que creiem que, com es diu en aquest vídeo, sense compres no hi ha paradís?

Vegem aquest vídeo intorductori.

RTVESin compras no hay paraíso

Com veiem, comprar és una cosa que pot tenir conseqüències negatives. Ens hauríem de plantejar algunes preguntes: per què estem contínuament comprant? quines de les coses que comprem no són necessàries?

Revisem el vídeo i decidim quines de les alternatives que ens ofereix a les compres tradicionals ens convencen més. Se'ns acudeix alguna proposta diferent de les que apareixen aquí?

TASCA GRUPAL

Abans de dur a terme la tasca, treballarem a fons amb el vídeo que hem vist abans. Treballarem en grups de tres persones (ELS QUE JA TENIM CONFORMATS) amb l'objectiu d'elaborar un cartell que faça un resum de la informació més important del vídeo i les nostres reflexions i aportacions.


Un cop acabats els cartells, els penjarem a les parets de classe i tots podrem valorar-los, afegint comentaris amb post its. Hem de fer fotos dels cartells per poder compartir-los a la Xarxa a través del nostre compter de Instagram

Aquests són els temes o continguts que han d'aparèixer reflectits al cartell:

  • Quin és el tema central del vídeo? (hem d'expressar-ho amb una frase).
  • Quins problemes ocasionen les compres en algunes persones?
  • Com aconsegueix la publicitat incitar-nos a comprar?
  • Quines propostes alternatives al consum massiu hi ha?
  • Quines idees (almenys dos) se'ns acudeixen per evitar els problemes amb el consum?

TASCA INDIVIDUAL (quant coste?)

Alguna volta t'has preguntat quant li costes a la teua família? T'has preguntat si eres car o barat? Has anal·litzat en què te gastes els diners i quina quantitat? Doncs ha arribat el moment... 

Ipod llista de compra Juan Pablo Olmo.  (CC BY)

En aquesta tasca investigarem què compren les nostres famílies i quins hàbits de consum tenen. Després de la investigació, elaborarem la nostra "llista individual de despeses" per organitzar i publicar la informació extreta.

La tasca està pensada com un treball individual que després compartirem amb el nostre equip on posarem en comú la informació. Com ho farem? 



Tot seguit tenim unes orientacions generals:
  1. Cadascú de nosaltres haurà de recopilar la informació de la seua família. Després compararem i contrastarem la informació de tots els membres de l'equip intentant cercar diferències i punts en comú.
  2. Aquesta és la informació que haurem de cercar individualment i compartir:
    • Una llista dels llocs i tipus destabliments als quals comprem normalment.
    • Una valoració de quins productes dels que comprem són necessaris i quins no.
    • Una llista dels llocs i tipus destabliments en què compren normalment.


Amb la informació de tots els membres de l'equip, haurem de fer una reflexió per escrit al nostre diari de reflexió i aprenentatge.

AVALUACIÓ (tret directament del REA "La economía y yo" de proyecto EDIA)

¿Qué debemos conseguir?

La valoración de lo desarrollado en este módulo la vamos a realizar mediante tres rúbricas que tengan en cuenta el trabajo que hemos hecho. 

En los siguientes enlaces podemos consultar los aspectos que van a tener en cuenta tu profesor y tus compañeros a la hora de evaluar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Preguntas clave proyecto #tam